ตัวอย่างบทคัดย่อวิทยานิพนธ์

ตัวอย่างบทคัดย่อวิทยานิพนธ์


ศึกษาการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม ตามแนวพุทธปรัชญาเถรวาท
A STUDY OF THE CONSERVATION OF NATURE AND ENVIRONMENT 
BASED UPON THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY 

1. บทคัดย่อภาษาไทย
5411202006:      สาขาวิชา : พุทธศาสนาและปรัชญา; ศน.ม. (พุทธศาสนาและปรัชญา)
                   คำสำคัญ      :      ศึกษาการอนุรักษ์/ ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม/ พุทธปรัชญาเถรวาท
           พระอนุสรณ์ ปรกฺกโม : ศึกษาการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม ตามแนวพุทธปรัชญาเถรวาท (A STUDY OF THE CONSERVATION OF NATURE AND ENVIRONMENT BASED UPON THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY) คณะกรรมการควบคุมวิทยานิพนธ์ :  พระมหาประภาส ปริชาโน, ดร., 114 หน้า. ปี พ.ศ. 2558
  
               วิทยานิพนธ์เรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมโดยทั่วไป 2) เพื่อศึกษาการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญาเถรวาท  และ 3) เพื่อวิเคราะห์การอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญาเถรวาท วิธีการศึกษาในครั้งนี้ผู้วิจัยได้ทำการศึกษาเชิงคุณภาพ เน้นศึกษาเฉพาะป่าไม้ โดยศึกษาข้อมูลจากพระไตรปิฎก หนังสือที่รวบรวมคำสอนทางพระพุทธศาสนาเถรวาท และงานเขียนต่างๆ
               ลการวิจัยพบว่า 1) พระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวภูมิพลอดุลยเดชฯ และสมเด็จพระเทพรัตน์ราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี ทรงเล็งเห็นความสำคัญของการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม โดยมีพระราชดำริให้อนุรักษ์ป่าไม้อยู่หลายโครงการ ในการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมโดยทั่วไป แบ่งเป็น 2 แบบ คือ อนุรักษ์ทางตรง ได้แก่ การใช้อย่างประหยัด การนำกลับมาใช้ใหม่ การบูรณะซ่อมแซม การบำบัดและฟื้นฟู การใช้สิ่งอื่นทดแทน การเฝ้าระวังดูแล เป็นต้น การอนุรักษ์ทางอ้อม ได้แก่ การพัฒนาคุณภาพของประชาชน การส่งเสริมให้คนในท้องถิ่นมีส่วนร่วม ตลอดทั้งการพัฒนาวิธีการและเทคโนโลยีเพื่อการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม 2) การอนุรักษ์ธรรมชาติตามแนวพุทธปรัชญาเถรวาท เป็นการปลูกจิตสำนึกให้ประชาชนรัก หวงแหนธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม รู้จักใช้ รักษา และป้องกันโดยใช้หลักธรรมต่างๆ เช่น ปฏิจจสมุปบาท อริยสัจ เมตตาธรรม หิริ โอตตัปปะ กุลจิรัฏฐิติธรรม และนำหลักปรัชญาของบุคคลสำคัญในพุทธศาสนา เช่น พระธรรมโกศาจารย์ (พุทธทาส ภิกขุ) พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตโต) พระธรรมโกศาจารย์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต) มาใช้ในการอนุรักษ์ 3) วิเคราะห์การอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมตามแนวพุทธปรัชญาเถรวาท เป็นการประยุกต์ใช้หลักธรรมและคำสอนต่างๆ มาใช้ในการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม เช่น การใช้อย่างรู้คุณค่าตามหลัก ปฏิจจสมุปบาท อริยสัจ และกุลจิรัฏฐิติธรรม การให้ความรู้แก่ประชาชน การรณรงค์ให้ประชาชนช่วยกันอนุรักษ์ การส่งเสริมให้คนดีมีศีลธรรมได้มีบทบาท ในการอนุรักษ์ การฟื้นฟู ป้องกันธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมตามหลักเมตตาธรรม และหิริ โอตตัปปะ ให้ประชาชนรักและหวงแหนธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมของตนให้อุดมสมบูรณ์ยั่งยืนตลอดไป


 2. บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

5411202006:    MAJOR: BUDDHISM AND PHILOSOPY; M.A.
                      (BUDDHISM AND PHILOSOPHY)
KEYWORDS:   THE STUDY OF THE CONSERVATION/NATURE AND ENVIRONMENT/ THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY
               PHRA ANUSORN PARAKKAMO: A STUDY OF THE CONSERVATION OF NATURE AND ENVIRONMENT BASED UPON THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY, ADVISORY COMMITTEE: PHRAMAHA PRAPAS PARICHANO, Dr., 114 pp., 2015.

               The purposes of this research were: 1) to study the conservation of nature and environment in general, 2) to specifically study the conservation of them based on Theravada Buddhist philosophies and, 3) to analyze that of them following the preceding philosophies, emphasizing that of forests. It has been conducted through the qualitative methodology. Data have been collected out of secondary sources and related others research documents.
               The results of the study were as follows:
               1) HM the King and Princesses Maha Chakri Sirindhon have realized significance of conservation of nature and environment by having a number of projects initiated to conserve forests. The conservation of nature and environment in general is divided into two types, direct and indirect conservation. The first type takes in economical uses, reuses, restorations and repairs, restorative treatments, compensatory uses and attentive monitors. The second one embraces developments of local residents’ qualities, encouraging them to have participatory roles and develop modes and technologies for conservation of them.
               2) The conservation of nature and environment based on Theravada Buddhist philosophies is raising residents’ awareness of adoring and cherishing them, i.e. knowing perfectly well how to use, protect and prevent by applying Buddhism’s doctrines to the conservation such    as Dependent Origination, Noble Truths, Sublime States of Mind, Shameful and Dreadful Deeds, and Household Security of Wealth. Additionally, philosophies of other key Buddhist monks should be brought into use for the conservation, such as those of Buddhadasa Bhikkhu, Phrabrahmagunabharana, (P.A. Payutto) and Phradhammakosacaraya, (Prayoon Dhammacitto).
            3) Analyzing the conservation of nature and environment following Theravada Buddhist philosophies is applying its doctrines to the conservation. Figuratively, valuable uses of them are following doctrines of Dependent Origination, Noble Truths, and Household Security of Wealth. Enlightening residents and launching campaigns to help them conserve and convince decent residents playing their conservational, restorative and protective roles in the conservation are practising Sublime States of Mind. Undertaking Shameful and Dreadful Deeds is motivating them to adore and cherish their own nature and environment to become fertile and sustainable forever.

ไม่มีความคิดเห็น:

วารสารพุทธปรัชญาวิวัฒน์ Journal of Buddhist philosophy evolved

เปรียบเทียบธรรมชาติของมนุษย์ในพุทธปรัชญากับปรัชญาของอริสโตเติล COMPARING HUMAN NATURE TO BUDDHIST PHILOSOPHY AND ARISTOTLE'S PHILOS...